En tummad sida


På vägen hem från jobbet passerar jag två antikvariat. Ett stort och ett litet. Varje dag passerar jag förbi och tänker att jag går in. Varje dag går jag förbi. Förbi men stannar. Kommer mig inte för att ta klivet genom dörren men känslan av de gamla böckernas historia sitter kvar länge. Det är som om doften av historierna från förr slingrar sig ut och lägger sig som en dimma av ännu inte kända minnen kring mig. Det är något visst med gamla böcker med tummade sidor. Någon annan har läst och förundrats, skratta och gråtit åt precis samma historia som jag. Samma sidor samma tryck. Med böckerna kommer minnen från barndomen när jag följde med mamma på auktion. Hon ropade in boklådor. Spänningen att ta av locket på lådan och se om det fanns några fynd. Fynd på den tiden nämndes som Vi Fem och Kitty eller spännande deckare som kunde plöjas i hängmattan på landet. Allt slukades av en nyfiken drömmare som längtade ut i världen. De bästa fynden var de okända författarna som visade sig överraska. En läsande tonåring i mammas fotspår. Böckerna har bytts ut och intressena har skiftat. Biblioteket i hemstaden med det stora ekbordet med lönnfack blev till de otaliga bokstånden längs Seines strand i solskenet till en längtan in i värmande antikvariat på Birger Jarslgatan.
Imorgon går jag in.



Coralie Clement – L'ombre Et La Lumiere


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0